چقدر از زمان خود را به بطالت می‌گذرانید ؟ | راهکارهایی برای جلوگیری از هدررفت وقت

طبق آمار به طور متوسط هر فرد هفته‌ای ۲۱.۸ ساعت از وقت خود را به بطالت می‌گذراند.
چقدر از زمان خود را به بطالت می‌گذرانید ؟ | راهکارهایی برای جلوگیری از هدررفت وقت
کد خبر : ۴۷۹۳

راهکارهای استفاده بهینه از زمان

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که روزانه چه مقدار زمان از دست می دهید؟ باید بدانید شما تنها شخصی نیستید که به این موضوع فکر می کند. بسیاری از افراد آرزو دارند که روزانه بجای 24 ساعت، مثلا 30 ساعت کار کنند تا بتوانند از پس انجام دادن تمام کارهایشان برآیند. اما از آنجا که همه افراد تنها 24 ساعت زمان دارند، باید به دنبال راه حل جایگزین گشت.

چه راه حلی؟ شما می توانید با تمرکز بیشتر و ایجاد تغییرات در عادت های روتین خود، بازدهی کاری را بالا ببرید و از ساعاتی که به اراده خداوند در اختیارتان قرار گرفته به بهترین نحو استفاده نمایید. در ادامه 6 راه حل که می تواند به شما کمک کند که با به کار بستن آنها، افسار زمان را در اختیار بگیرید آمده است.

۱ -استفاده از تکنیک پومودورو

شاید از نظر شما این گونه کار کردن عجیب به نظر برسد اما محققان دریافته‌اند که با استفاده از این روش می‌توان به ذهن خسته استراحت داده و در عین حال قادر به کاهش زمان‌ های تلف شده باشیم.

شما می توانید با استفاده از تکنینک پومودورو، تمرکز خود را در فعالیت های روزانه افزایش دهید. این تکنیک به شما کمک می کند که بدون توجه به عوامل بیرونی، روی فعالیت های خود متمرکز شده و در فاصله های زمانی اندک، کارهای بیشتری را انجام دهید.

این تکنیک مدیریت زمان توسط فرانچسکو چریلو ایتالیایی ابداع گردید. طبق این روش، بهترین تایم برای کار کردن 25 دقیقه است. فرد بعد از مدت 25 دقیقه باید برای مدت کوتاهی مثلا بین 3 تا 5 دقیقه استراحت کند. در این روش هر بازه زمانی 25 دقیقه ای، یک پومودورو نامیده می شود. شما باید بعد از هر 4 پومودورو، یک استراحت طولانی تر 15 تا 20 دقیقه ای نمایید.

در نگاه اول ممکن است این تکنیک از نظر شما کمی عجیب به نطر برسد اما محققان دریافته اند که با استفاده از این روش، امکان استراحت دادن به ذهن خسته وجود دارد و در عین حال زمان های تلف شده، کاهش پیدا می کنند.

۲- بهینه ‌سازی لیست فعالیت روزانه

بسیاری از افراد در طول روز اقدام به تهیه لیستی از فعالیت های روزانه خود می کنند اما اینکه بتوان در لیست یاد شده، استراتژی های خاصی به کار برد، به هنر فرد بستگی دارد. با اتخاد این تصمیمات می توان بسیاری از مشکلات را حل نموده و به استفاده بهینه از زمان کمک کرد.

ضروری است پس از اتمام ساعت کاری خود، اقدام به تهیه لیستی از فعالیت های فردایتان نمایید. این مهم به شما کمک می کند تا وظایف محوله روز بعد را فراموش نکنید.

روز بعد ابتدا موردهای ساده لیست را انجام دهید و پس از آن، به سراغ گزینه های مشکل رفته و کم کم تمام فعالیت های روزانه خود را به اتمام رسانید.

۳- از بین بردن عوامل حواس‌پرتی به طور کامل

یکی از بزرگترین مشکلات افراد در حین کار، پایین بودن میزان بازدهی، از بین رفتن تمرکز و حواس پرتی می باشد. امروزه با گسترش و سلطه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر زندگی افراد، هر تلنگری ممکن است باعث شود تا ساعت های متمادی از وقت خود را صرف استفاده از این محتوا کنیم. برای مقابله با این مشکل باید تمام عواملی که باعث حواس پرتی می شود را از خود دور نمایید. از شبکه های اجتماعی خارج شوید و اعلان های شخصی خود را خاموش کنید. در صورت نیاز می توانید از برنامه‌ هایی همچون StayFocusd یا Freedom نیز استفاده کرده و در راستای استفاده‌ بهینه از زمان تلاش کنید.

۴ -یادگیری واگذاری وظایف به دیگران

اغلب مدیران با واگذاری وظایف مشکل دارند. آنها خواهان این هستند که خود کنترل تمامی امور را به دست گیرند. البته در این صورت وی مجبور خواهد بود تمام وظایف را شخصا انجام دهد. این امر می تواند راندمان گروه را کاهش داده و وابسته به فعالیت یک نفر کند.

در صورتی که در تیم خود شخصی دارید که می توانید کارها را به او واگذار نمایید، از انجام این امر نهراسید. راه هوشمندانه این است که کارها را به افراد توانا واگذار کنید تا دستتان از کارها خالی شود و در استفاده بهینه از زمان موفق تر عمل کنید. در صورتی که فردی را برای واگذاری امور در دسرس ندارید، به فکر استخدام دستیار جدید باشید.

۵ -تقویت انرژی در طول روز

کارشناسان Virgin Pulse اعتقاد دارند که بیش از دو سوم افراد شاغل، در دو روز کاری، احساس خستگی مفرط می کنند و 15 درصد آنها تحت تاثیر همین امر، به چرت زدن در ساعت کاری می افتند.

در صورتیکه احساس خستگی می کنید و به تقویت انرژی نیاز دارید، مبادرت به استفاده از تکنیک coffee nap نمایید. بدین شکل ابتدا یک فنجان قهوه بخورید و پس از آن 20 دقیقه استراحت کنید. در این چرت بیست دقیقه‌ ای، بدن با استفاده از کافئین موجود در قهوه، مغز را شارژ کرده و ‌خستگی تان را از بین می‌ برد.

۶- استفاده‌ی درست از زمان ناهار

به افرادی که سعی می‌ کنند در زمان استراحت ناهار نیز کار کنند باید گفت که سخت در اشتباهید!

استفاده از یک زمان استراحت به خصوص برای فعالیت مهمی همچون خوردن ناهار و تأمین انرژی روزانه، می‌ تواند کارایی شما را افزایش دهد.

پس بهتر است که از پشت میز خود بلند شده و از آن فاصله بگیرید و کلید خاموشی قسمت کاری ذهن خود را بزنید. انتخاب غذای مناسب نیز خود سهم بسزایی در این امر دارد. انتخاب غذای سنگین تمام انرژی بدن را صرف هضم غذا می کند و راندمان کاری را کاهش می دهد.

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
شهرخبر
مجله زندگی
ارسال نظر